MÜZEHHER ÖZDALLI BİCE

MÜZEHHER ÖZDALLI BİCE More »

ZER-EFŞAN TEZHİB KURSU

ZER-EFŞAN* TEZHİB KURSU * Kurs Başlangıcı: Her bir sanatçı adayı için bire-bir eğitim esas olduğundan her an başvuru ve kayıt mümkündür. * Kurs Süresi : Haftada bir gün ; günde 2 (iki) saattir. Bu şekilde bir yılda 40 hafta devam esas alınarak yılda verilecek toplam 80 saatlik ders ile kurs tamamlanır. * KURS YERİ: NECATİBEY CADDESİ GÖZLÜKÇÜ İŞHANI NO. 26 KAT: 2 DAİRE:13 KIZILAY-ANKARA İRTİBAT TELEFONU: 0505-452 58 08 More »

ZER-EFŞAN  

ZER-EFŞAN: Kelime anlamı : \\\\\\\\\\\\\\\"Altın saçılmış\\\\\\\\\\\\\\\" Tezhib sanatında ise bir süsleme tarzıdır. Türkistan’da aynı isimli nehrin suladığı Semerkand ovasının adıdır. *** Sitemizin internette ilk kez yer aldığından bu yana geçen 15 yılı aşan sürede bize ulaşan mesajlarınızın önemli bir kısmı Hat, Tezhip, Minyatür, Ebrû gibi geleneksel Türk Sanatlarını öğrenmek isteyenlerin “adres sorma” taleplerini içermekteydi. Bunu dikkate alarak bu websitesinde eserlerinden bazılarını görebildiğiniz müzehhibe Müzehher Özdallı BİCE’den tezhib öğrenmek isteyenler için Ankara’da Tezhib Kursu organize edilmiştir. More »

TEZHİB NEDİR?

Tezhib, Kutsal Kelam’ı çevreleyen hâle ve Nur’un Kelam’ı olan Kelimenin varlığını oluşturan nur gibidir. More »

RÖPORTAJ: TEZHİB SANATI

Tezhib Sanatçısı Müzehher Özdallı Bice’nin DOST TV televizyonunda yayınlanan “El İşi” programındaki sunumu: https://vimeo.com/8891682  More »

 

TEZHİB KOMPOZİSYONLARI

Tezhipte

Kompozisyon

Düzenlemeleri

ve

Süsleme Üslûpları

Tezhipte kompozisyon düzenlemeleri serbest olabileceği gibi tek eksenli ½ simetrik
veya birden fazla simetri eksenine dayanan karma kompozisyon ve ½ rumi
kompozisyon olmak üzere çeşitlendirilmektedir. Tezhip sanatının yapıldığı kültüre
göre farklı üslupları mevcuttur. Bunların içerisinde Osmanlı dönemi açısından
baktığımızda Baba Nakkaş üslûbu, Hâlkar üslûbu, Sazyolu üslûbu ve Barok – Rokoko
üslûbu olmak dört farklı üslup çeşidi karşımıza çıkmaktadır.

Baba Nakkaş üslubu genellikle iri bir şekilde olabildiğince ayrıntılı olarak çizilmiş
hatai motiflerinin yanında yer yer aralarına küçük bulutların serpilerek, sade, minik
yaprakların kullanıldığı ve üstlerine dönen yaprak biçimleri ile üç boyutlu hissi veren
tasarımlardır (Derman, 2012, s.66).

Hâlkar üslubu altın yaldızlı iş anlamına gelmektedir. Tamamen altın ile
yapılmaktadır. Ama yer yer altınlı ve altınsız da yapılmış olduğu gözlemlenmiştir.
Halkar her renkte kâğıt üzerine yapılabilir sadece dikkat edilmesi gereken nokta
kâğıdın kalın ve aharlı olmasıdır. Çünkü çok emici kâğıtlarda gölge veremeyeceği
için iyi sonuçlar elde edilmemektedir (Ersoy, 1988, s.14).

Sazyolu üslubu şah kulunun Kanuni Sultan Süleyman döneminde oluşturduğu
oldukça iri, dolgun bir şekilde çizilmiş olduğu yaprak ve çiçeklerin kıvrılma ve
kılmalarıyla birbiri içerisinden geçer bir hal verilerek bir orman hissi uyandıracak
tarzda stilize etmiş olmasıdır (Balcı, 2016, s.7).

Barok rokoko üslubu batının ortaya çıkardığı değişim ve gelişmeler sonucunda
meydana gelen barok ampir ve rokoko sanat akımları dönemin Türk sanatı ile
harmanlanarak ana karakterlerini korumak suretiyle Türk rokoko adı ile yeni bir
üslubu ortaya çıkarmıştır. Özellikle 19. yy ile birlikte tamamen motif hâkimiyetinin
bitkisel kompozisyonların olduğu, hatta natürmort kavramı eşliğinde vazoların ve
fiyonkların olduğu bir tablo gibi ele alındı bir uygulama olmuştur (Akar ve Keskiner,
1978, s.21).

KAYNAK: Nurhan Böyükyılmaz, Yüksek Lisans Tezi, s.65