ÖN SUNUM “Allah Cemîl’dir, cemali sever” (*) kuralına uygun olarak geliştirilmiş olan Tezhib sanatını yansıtan sitemizde yeniden ve yepyeni bir tarz ile huzurunuzdayız. İlk editörial notumuzda “Geleneksel Türk Sanatları” olarak tanımladığımız Hat &Tezhib konulu bu websitesinin hayrlara vesile olacağı inancı ...
Devamını Oku »Yazar Arşivleri: Bala Sufi
Feed AboneliğiProf. Dr. Necdet TOSUN: TASAVVUFUN İSLÂM SAN’ATLARINA TESİRİ
TASAVVUFUN İSLÂM SAN’ATLARINA TESİRİ Necdet TOSUN İslam sanatlarından şiir, musikî, hat, ebrû gibi sahalarda eser verenlerden bir çoğunun hayatı incelendiğinde tasavvuf kültürüyle ve tekkelerle ilişkili kişiler oldukları görülmektedir. Hz. Mevlânâ’nın altı ciltlik Mesnevî’si Farsça ve nazım (şiir) olarak yazılmıştır. Sa’dî ...
Devamını Oku »Savaş ÇEVİK: SANAT VE GÜZELLİK
SANAT VE GÜZELLİK SAVAŞ ÇEVİK Pınar Dergisi, 1977, Sayı: 63, s.34-38 ‘Sanat’ sözcüğü bizde, hayranlık ve ilgi çekici duyguların ortaya çıkmasına sebep oluyor. Duygularımız az da olsa romantikleşiyor, hayalimiz genişleyerek, bu sözcüğü geniş anlamıyla düşünmeye koyuluyoruz. Çoğu kez de ‘sanat’ ...
Devamını Oku »Oktay ASLANAPA: San’at ve Kültür
San’at ve Kültür Oktay Aslanapa Selçuk, Karaman ve Osmanlılar devrinden kalma eski eserleri tetkik etmek için yol üzerinde diğer şehirlere uğrayarak Konya’ya doğru seyahate çıkıyoruz. Konya’da bütün mimari âbideler kerpiç evlerin arasına serpiştirilmiş mücevherler gibi step şehrinin kalabalığı içerisinde ...
Devamını Oku »Fuat Başar: “Manevî âlemle ilgisi olmayan hiçbir sanat yoktur.”
Sanat ciddi bir iştir! Fuat Başar’la sanatın evrensel tabiatı üzerine konuştuk… 02 Aralık 2010 “Manevi âlemle ilgisi olmayan hiçbir sanat yoktur.” ___________________________________________________________ Fuat Başar Kimdir? Sanatçı 1953 yılında Erzurum’da dünyaya geldi. İlk ve orta öğrenimini aynı şehirde tamamladı. Atatürk Üniversitesi ...
Devamını Oku »Prof. Dr. A. Süheyl ÜNVER: Türk Tezyinatında Ruhumuzun Payı
Türk Tezyinatında Ruhumuzun Payı Ord. Prof. Dr. A. Süheyl Ünver İnsan rûhu bu. Kâinatın ruhunun hulâsası. İnsan ömrü yaşla ölçülemiyecek kadar eski. Ben, birisini meselâ 40 yaşında görünce 100 milyar kırk yaşında farzederim. Sonra bu ruh, tıpkı radyomun emanasyonu gibi, ...
Devamını Oku »TEZHİB SİTELERİ: “Türkiye’nin İlk Tezhib Sitesi”
“Türkiye’nin İlk Tezhib Sitesi” Sitemizin internetteki arama motorları üzerinde “Türkiye’nin İlk Tezhib Sitesi” olarak yer alması bazı kişilerin dikkatini çekerek, bize kadar ulaşan bazı itirazlara da yol açmıştır. İlk kez 1998 yılında yılında 20m.com adlı “free internet alanı”nda yer alan sitemizin ...
Devamını Oku »TEZHİB KOMPOZİSYONLARI
Tezhipte Kompozisyon Düzenlemeleri ve Süsleme Üslûpları Tezhipte kompozisyon düzenlemeleri serbest olabileceği gibi tek eksenli ½ simetrik veya birden fazla simetri eksenine dayanan karma kompozisyon ve ½ rumi kompozisyon olmak üzere çeşitlendirilmektedir. Tezhip sanatının yapıldığı kültüre göre farklı üslupları mevcuttur. Bunların ...
Devamını Oku »TEZHİB MALZEMELERİ
Tezhipte Kullanılan Malzeme ve Teknik Bilgi Yazma eser sanatlarının hemen hemen hepsinde olduğu gibi tezhip sanatında da kullanılan malzemeler önem taşımaktadır. Uzun bir tecrübe ve bilgi sahibi olmayı gerektirmektedir. Tezhip sanatında kullanılmakta olan malzemeler sırasıyla şu şekildedir; Yarı geçirgen kâğıt, ...
Devamını Oku »TEZHİB KAYNAKLI GRAFİK UYGULAMALAR
Tezhibde kullanılan form ve grafik unsurlardan yararlanılarak Müzehher Özdallı Bice tarafından yapılan bir kitab kapağı kompozisyonu olarak Hoca Ahmed Yesevi’nin “hikmet” adlı şiirlerini bir araya getiren “Divan-ı Hikmet” için yapılan kompozisyonu sunuyoruz. Dr. Hayati Bice tarafından hazırlanan Türkiye Diyanet Vakfı ...
Devamını Oku »